Znajdziesz tu odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania
FAQ
SŁOWNIK
NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ PYTANIA
Określony czas, w którym prowadzący przyjmuje studentów, by rozwiązać jakiś problem poza zajęciami. Na dyżurze można na przykład odrobić nieobecność z ćwiczeń lub rozwiać wątpliwości co do wykładanego materiału.
Niezapowiedziany krótki test lub quiz na początku zajęć.
Wyznaczone przez rektora dla całej uczelni lub przez dziekana dla danego wydziału godziny (lub dzień) wolne od zajęć dydaktycznych.
Umowne, „dozwolone” 15 minut spóźnienia (dla wykładowcy). Warto jednak pamiętać, że nie każdy prowadzący (względem studenta) je uznaje, o czym zapewne poinformuje na pierwszych zajęciach.
Pot. kolos lub koło – forma sprawdzenia wiedzy równoważna sprawdzianom w szkole. Może być przeprowadzone w trakcie roku akademickiego, ale i być podstawą do zaliczenia przedmiotu, a tym samym – dopuszczenia do egzaminu.
Pot. zerówka – termin egzaminu poprzedzający sesję egzaminacyjną. Przystąpienie do niego jest dobrowolne.
Najważniejsza forma sprawdzenia wiedzy. Egzaminy odbywają się przede wszystkim podczas sesji egzaminacyjnej. Mogą mieć formę ustną lub pisemną. Choć często obejmują zagadnienia z całego przedmiotu, warto czasem spróbować swych umiejętności negocjacji i dyplomacji oraz zapytać prowadzącego o przykłady pytań bądź zagadnienia 😉
Pot. komis – prawo ubiegania się o egzamin komisyjny przysługuje studentowi uczestniczącemu w egzaminie w normalnym trybie, którego przeprowadzenie nie było zgodne z przyjętymi zasadami (np. nie zostały zapewnione odpowiednie warunki); student ma prawo zgłosić na egzamin komisyjny swojego obserwatora.
Mówi się, że to najstraszniejszy okres w życiu każdego studenta. Pamięta się o niej cały rok, a przygotowuje długimi miesiącami. Jest to okres kończący i podsumowujący każdy semestr. Egzaminami i zaliczeniami sprawdza się wiedzę, co decyduje o tym, z jakimi ocenami ukończysz dany semestr.
Kiedy pierwsze podejście do zaliczenia zakończyło się niepowodzeniem, przypomnij sobie stare studenckie przysłowie: „bez spiny – są drugie terminy”. Głowa do góry i powodzenia!
Jako że sesja letnia jest prawdziwym polem boju, studenci zwykli nazywać tak sesję poprawkową, której termin przypada najczęściej właśnie we wrześniu.
Pot. warunek lub warun – w sytuacji, kiedy nie zaliczysz przedmiotu, za stosowną opłatą, możesz otrzymać warunkowe zaliczenie, jednocześnie zobowiązując się zdać go w umówionym terminie.
Rodzaj umowy między studentem a prowadzącym. Znajdują się tam cele kształcenia, wymagane efekty uczenia się, zakres materiału, literatura, a także warunki zaliczenia przedmiotu. Dlatego, żeby znać zasady gry, warto zapoznać się z sylabusem na samym początku.
Sylabusy znajdziesz na stronie: https://sylabus.amu.edu.pl
Każdy student zobowiązany jest otrzymać 60 punktów ECTS w ciągu roku, gdzie 1 punkt odpowiada 25-30 godzinom zajęć i nakładu pracy, które przeciętnie trzeba poświęcić na zdobycie danej wiedzy i umiejętności.
Strona internetowa, dzięki której możesz sprawdzić wiele informacji dotyczących twoich studiów (np. plan zajęć, oceny), zapisać się na przedmioty lub egzaminy, dokonać płatności, złożyć wnioski (np. o miejsce w domu studenckim, o stypendium, wymianę studencką), ale także sprawdzić adres mailowy prowadzącego, oddać głos w wyborach (np. do samorządu studenckiego) czy wypełnić ankiety dotyczące oceny pracowników dydaktycznych.
Sześciocyfrowy numer identyfikacyjny studenta. Znajdziesz go na legitymacji oraz w systemie USOS.
W tej formie odbywają się zapisy na zajęcia z WF oraz lektoraty. Każdemu studentowi mającemu prawo wziąć udział w danej rejestracji przypisany zostaje w odpowiednim systemie żeton, który następnie „wydaje się” w celu „zapłaty” za zajęcia znajdujące się w koszyku studenta.
Czynność wykonywana w systemie USOS, która przyporządkowuje dany przedmiot do danego programu studiów; podpinanie przedmiotów jest obowiązkowe i leży w zakresie obowiązków studenta.
Modyfikacja planu studiów na wniosek studenta w sytuacji, która nie pozwala mu na uczęszczanie i realizowanie przedmiotów zgodnie z planem studiów (np. realizacja drugiego programu studiów w tym samym czasie).
Modyfikacja programu studiów i dostosowanie go pod naukowe zainteresowania studenta, a także przydzielenie mu opiekuna naukowego.
Pot. dziekanka – przerwa w studiowaniu z zachowaniem statusu studenta. Może trwać od dwóch miesięcy do roku.
Zakończenie studiów i uzyskanie wykształcenia wyższego. Aby to się stało, powinieneś zaliczyć wszystkie zajęcia wymagane w programie studiów oraz złożyć pracę dyplomową i zdać egzamin dyplomowy.
W następnym roku akademickim należy zapisać się na całość przedmiotu (nawet, jeżeli zaliczona jest jego część).
Tak. Zaliczenie warunkowe otrzymuje się z całego przedmiotu. W następnym roku akademickim po zapisaniu na przedmiot można starać się o przepisanie oceny pozytywnej z ćwiczeń.
W takiej sytuacji należy zgłosić się do Koordynatora USOS
Po zalogowaniu do USOSa w zakładce DLA WSZYSTKICH -> PŁATNOŚCI FK -> należności nierozliczone
Eduroam jest siecią internetową, która działa głównie na wydziałach oraz w akademikach przynależnych do Uniwersytetu. Żeby się z nią połączyć na własnym urządzeniu mobilnym lub laptopie, należy wybrać Eduroam z listy dostępnych sieci. Przy pierwszej próbie połączenia pojawi się okno logowania. Tam wpisz uniwersytecki adres mailowy oraz hasło identyczne jak do logowania w systemie USOS. Pamiętaj, by pole z anonimowym identyfi katorem/loginem pozostawić puste!
Więcej informacji dotyczących sieci eduroam na UAM znajdziesz na stronie: https://eduroam.amu.edu.pl/
Poczta studencka znajduje się w serwisie Microsoft Office 365. Przycisk przekierowujący do logowania jest widoczny na stronie głównej systemu (https://www.usosweb.amu.edu.pl/) także wtedy, gdy nie jesteś zalogowany. Adres strony możesz także wpisać ręcznie: https://login.microsoftonline.com
Instrukcja pierwszego logowania znajduje się pod adresem: https://www.office365.amu.edu.pl/pierwsze_logowanie.htm
Przetwarzanie danych osobowych studentów w tym żądanie okazania dokumentu tożsamości (dowód osobisty, legitymacja studencka) dla potrzeb związanych z załatwianiem indywidualnych spraw związanych z odbywanymi studiami w Biurze Obsługi Studentów jest zgodne z prawem z uwagi na treść art. 6 ust. 1 lit e RODO (niezbędność do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi). Nadto wszyscy studenci składają oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie ich danych osobowych. W zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych należy także wskazać, że Uczelnia ma obowiązek ustalić tożsamość osoby wnoszącej pismo w celu zweryfikowania czy przysługuje jej status strony (art. 28 k.p.a.).
W związku z powyższym pracownicy BOS mają prawo żądać od studentów okazania dowodu potwierdzającego tożsamość (np. dowód osobisty, legitymacja studencka) dla celów związanych z ich indywidualnymi sprawami.
Co do zasady, więc student zgłaszający się w celu załatwienia konkretnej, indywidualnej sprawy do Biura Obsługi Studentów powinien posiadać ze sobą dowód tożsamości (przynajmniej legitymację studencką), aby móc go okazać na żądanie pracownika.
Podstawy prawne
Art. 28. k.p.a. [Pojęcie strony postępowania administracyjnego]
Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Art. 6. ochr. danych ( art. 6 ust. 1 lit e RODO )
Zgodność przetwarzania z prawem
1.Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
e) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
Numer albumu znajduje się:
- na awersie legitymacji studenckiej w lewym-dolnym rogu.
- w USOS. Zakładka MÓJ USOSWEB w panelu “Informacje o użytkowniku” w prawym-dolnym rogu
Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UAM nr 385/2023/2024 z dnia 17.10.2023 roku (§ 2 ust. 5) i polityką bezpieczeństwa poczty uczelnianej, automatyczne przekierowywanie (tzw. autoforward) korespondencji elektronicznej do systemów zewnętrznych jest zabronione.